Canon Digital IXUS 115 HS grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Digital IXUS 115 HS grijs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Jan Weimar 26-06-2012

Vorige week bij de Mediamarkt voor weinig geld (actie!) de IXUS 115 gekocht als camera 'erbij', die je heel gemakkelijk in je broekzak stopt. Een korte test wijst voorlopig uit dat de foto's er goed uitkomen. Ten opzichte van de -nieuwe- Panasonic TZ 30 (die heb ik ook pas) komt helaas HD filmen er minder goed van af. De filmbeelden zijn -naast soms onscherp- uitgesproken onrustig als je de camera niet echt stil houdt; de stabilisator scoort minder goed.

Dinkys 25-06-2012

Foto`s zijn duidelijk.
Accu gaat langer mee dan verwacht.

Bediening is eerst even wennen omdat de knopjes er in liggen ipv erop zoals bij mijn vorige camera (Samsung ES15).

De camera is zeer degelijk.

Ik hoop nog jaren plezier te hebben met de Canon Ixus 115HS.

Sj0kkie 25-04-2012

Na meerdere digitale camera's gekocht te hebben, o.a. de Samsung WB700, Fujifilm F70EXR, Nikon S3100 en de Panasonic FS62 heb ik besloten om toch voor deze Canon te gaan. De Ixus 115 HS is beduidend beter dan deze genoemde modellen.

Het grootste voordeel dat ik ervaar zijn de foto's bij weinig licht, welke gewoon superieur zijn. De Fujifilm F70EXR staat ook bekend om zijn low-light capaciteit, maar de Canon is nog net wat beter op dit front. Met name de kleuren blijven mooier met meer verzadiging, bij de Fujifilm werden ze al snel "flets".

Ook de foto's bij helder daglicht en of zonlicht zijn van betere kwaliteit, de Canon Ixus 115HS focust beter dan voorgaande modellen en de kleuren zijn gewoon mooier, ( iets meer contrast in de foto's ).

Ik heb de afgelopen maanden wel 100 review's online gelezen van professionele sites en kom telkens tot de conclusie dat de Canon Ixus 115HS de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft; op dit moment van schrijven kost hij ongeveer 100 euro.

De Ixus 220HS en de Ixus 310HS hebben bijvoorbeeld dezelfde sensor, en de foto's daarvan zijn identiek. Toch is de 115HS een stuk goedkoper.

Over de kwaliteit heb ik ook niks te klagen, het toestel voelt enorm degelijk aan, compleet van aluminium met een glazen plaat voor het beeldscherm (nog geen krasje te bekennen). Bovendien vind ik het een van de mooiere camera's van dit moment.

Als ik dan 1 minpunt moet opnoemen, dan zijn het de kleine navigatie knopjes, die met dikke vingers soms lastig in te drukken zijn.

Tip:

- Gebruik voornamelijk de P-stand ( auto stand kiest vaker de verkeerde settings ).
- Zet ISO vast op 100, alleen als het echt niet anders kan hoger zetten.
- Gebruik MY-Colors en bepaal je eigen instellingen, iets meer scherpte mag de Canon bijvoorbeeld wel hebben ).

Tinuviel 08-05-2012

Bedankt voor deze heldere en overzichtelijke review! Ik vond hem erg nuttig.

Jarige jop 17-05-2012

Heb deze camera gekocht obv jouw review waarvoor dank.

Paul 17/5/12

Dinkys 06-03-2012

Ik zocht een camera t.v.v. de Samsung ES15. De Canon Ixus 115 HS vind ik erg mooi.

Besteld bij BCC. De volgende dag werd de camera geleverd.

De camera wordt compleet geleverd met polsbandje, lader, usb kabel en av kabel. Helaas ontbrak de accu. Omdat wij 2 camera`s hadden besteld kon ik de camera wel uit proberen en instellen.

Op het display is weinig verschil te zien wat betreft de foto kwaliteit, maar het display is wel veel helderder. De kwaliteit heb ik ingesteld op 3:2 (11MP). De ISO-waarde heb ik op automatisch laten staan. De foto`s zijn goed en duidelijk zowel op het display als op de PC.

Voor het ontbreken van de accu heb ik contact opgenomen met BCC. De accu wordt nageleverd.

Zie mijn winkelbeoordeling over BCC.

Be-oordeler 22-01-2012

In een vorige beoordeling van 29-08-2011 had ik het al over structurele tekortkoming van de "IXUS 115 HS".Daarbij, neem eens een foto van een gezelschap dat beeldvullend op de foto komt. En zie daar de naar de zijkanten uitgetrokken portretten! De gehelefoto is hierdoor waardeloos. Het is niet de bedoeling dat je de zijkanten moet afknippen om een proportioneel stukje goede foto over te houden waardoor de helft niet opstaat. Bij landschapfotografie valt het minder op maar is het ook aanwezig.

Mariska3230 13-01-2012

Ik heb een goede digitale camera, maar dat is een grote. Ik wilde graag een kleinere erbij, die je zo in je broekzak kunt stoppen. Ik heb echt heel lang zitten kijken naar verschillende camera's. Ook veel reviews gelezen, maar bij elke camera had ik mijn twijfels, totdat ik deze tegenkwam. Mijn enige punt was dat hij maar 4 keer zoom heeft. Maar die grote camera die ik al heb heeft wel een grote zoom, dus heb toch gekozen voor deze en geen moment spijt tot nu toe. Geweldige foto's, ook bij weinig licht. Leuke effecten die je ook kunt maken. En de zoom is ook prima!

Anoniem 14-01-2012

Ik zit met hetzelfde probleem, een goede camera, Panasonic TZ6, behalve binnen, bijv in musea, dan zonder flits als snel in te lange sluiter tijden.
De Ixus HS serie heeft als plus de betere sensor (BSI) en een groter diafragma. Alleen per Ixus verschilt dat.
De 115 heeft F2.8, de 220 F2.7 en de 300/310 F2.0.
Vraag, heb jij al binnen opnames tussen jouw camera's vergeleken, dus eenzelfde opject met beide camera's maken, wat zijn dan de gekozen waardes?
Ik neig namelijk naar de 300 HS, niet alleen vanwege de F2.0, maar ook vanwege handmatig kunnen kiezen.
Ik heb begrepen, dat de 115 en 220 niet handmatig in te stellen zijn.
Graag je ervaringen.

Mar B 20-10-2011

Ik had eerst de 'verkeerde' camera gekocht voor wat ik zocht in een camera. Nu heb ik gelukkig de goede want met deze camera maak je binnenshuis wel met veel of weinig dag/kunstlicht zonder flits hele scherpe goede foto's! Ook leuk, de extra opties zoals het film en foto's maken tegelijkertijd. zodat je aan het einde van de dag alle foto's achter elkaar hebt en zo een filmpje krijgt met geluid!

Be-oordeler 29-08-2011

Bij de “IXUS 115 HS” ligt de glasplaat van het scherm hoger als de metalen behuizing, het is daardoor krasgevoeliger als een scherm dat iets verzonken is.
Daarbij is het nogal grote scherm niet geheel functioneel, rechts zit een zwarte balk. deze zwarte balk die deel uitmaakt van het scherm maakt het zichtbaar beeld dus kleiner als door “Canon” is aangegeven . Bij de “IXUS 220 HS” de zelfde zwarte balk! De vraag is waarom?
Het is onbegrijpelijk dat "Canon" kamera's op de markt brengen met zulke constructie fouten.

Ze blijven ook het onmogelijke "MOV" bestand voor video handhaven, dat moet men dan maar zien te veranderen als men een filmmontage op de PC wil maken.

Voordeel van de "IXUS 115 HS". men kan fotograferen en filmen in meerdere pixel en uitsnede formaten. Foto en Film zien er goed uit.

Wel een nadeel , om de verschillende film en video formaten te veranderen moet men dat in het menu instellen, het te fotograferen onderwerp moet dan wel geduldig zijn.
We Mogen misschien niet klagen , voor 150 Euro een “CANON “

Mike657 15-10-2011

Het "MOV" bestand is eenvoudig te converteren op iedere pc naar MPEG,AVI of WMV.

hawvl 26-01-2012

Het lijkt wel of je zoveel mogelijk negatiefs over dit toestel wilt zeggen terwijl je voorbijgaat aan de positieve kanten (prachtige scherpe foto's en video's in magnifieke kleuren). Ik heb al eens eerder gezegd dat de P-stand voorkeur verdient boven de auto-stand. Je opmerking over die vertekening slaat helemaal nergens op omdat dit normaal is in de groothoekstand, ook bij spiegelreflec camera's! Volg eens en cursus: basiskennis fotografie.

Topperr 24-05-2012

Gisteren de bestelde IXUS 115 binnen gekregen. Kan er nog weinig negatiefs aan vinden. Jouw verhaal over de zwarte balk die het beeld kleiner maakt dan opgegeven door Canon, klopt niet helemaal. De zwarte "balk" zit er inderdaad, maar Canon geeft aan dat het beeld 7,6cm diagonaal is. Ik was nieuwsgierig en heb er maar eens een liniaal op gelegd, maar deze geeft toch echt 7,6cm aan zonder de zwarte balk mee te meten. Maar goed, als ik wat tegen kom wat niet helemaal klopt, zal ik mijn reactie updaten.

Anoniem 19-12-2011

Afgelopen zaterdag bij de Mediamarkt inderdaad deze balk ook vastgesteld op de Ixus 115 HS. De 220 HS was helaas niet op de spanning aangesloten, dus van deze camera het niet kunnen vaststellen.
Maar zo'n balk is wel merkwaardig, mij nog niet eerder opgevallen bij de digitale camera's, die ik tot nu toe heb gehad. Beide modellen in gedachte ivm hoge lichtopbrengst. Mijn huidige camera, een Panasonic Lumix, is hierin te beperkt in bijv. musea. Dus op zoek naar een camera met lager diafragma. Bovendien is deze camera voorzien van BSI sensor, dus daardoor ook meer lichtopbrengst. Zwarte balk dan maar voor lief nemen?

hawl 28-08-2011

Deze compact is een technisch wondertje. De kwaliteit van de foto's en video's is verbluffend. Het grote LCD scherm vergemakkelijkt het fotograferen aanzienlijk. Jammer dat in de AUTO- stand de foto's soft focus zijn, waarschijnlijk door de ingeschakelde gezichtsherkenning voor zachte portret weergave. Daarom is het aan te bevelen in de P-stand te fotograferen en filmen op ISO 100. Je kunt dan bijv. in My Colors de scherpte maximaal zetten en de verzadiging 1 streepje +.
Ook heb ik in het Menu I-Contrast ingesteld. Ik fotografeer alleen voor weergave op mijn LCD Full HD tv, dan is de resolutie M1 meer dan genoeg.

francisje14 13-04-2012

hoi mooie camera maar nu wachten op een software update.zal mooi zijn dan je wel kan inzoemen met het filmen.
gr francis

Frans 23-07-2011

Lang gezocht voor een zeer compact cameraatje dat ondanks het minieme formaat goede tot zeer goede foto`s maakt. Allereerst moet mij van het hart:de AUTO
stand maakt geen scherpe foto`s!
Reden:1)Camera kiest altijd de hoogste resolutie.
2)Camera kiest altijd de AWB.
3)Camera kiest te snel te hoge ISO-waarden.
Gevolg:deze foto`s stellen vaak teleur.
Hoe krijg je mooie,goede en vooral scherpe foto`s?
1)Stel de camera in op de P-stand.
2)Stel ISO waarde in op 100.(laagste stand)
3)Kies voor een lagere resolutie (b.v.M1,6MP)
Voordeel:zoomen kan dan tot 4,9 keer en scherpte foto`s lijdt er absoluut niet onder.
4)Kies in het MY COLORS menu de stand C (custom)
Via de MENU knop kan je nu meerdere instellingen naar behoefte wijzigen.Ik stel hier de scherpte in op maximaal!
5)Witbalans kan bij de meeste Canon camera`s ingesteld worden op het bewolkt weer symbool.Foto`s worden hierdoor lekker kleurig zonder te overdrijven.
Tot slot in het foto-bewerkingsprogramma de foto`s iets meer dan gebruikelijk aanscherpen.Ik maak gebruik van Picassa en dat bevalt mij prima.
Met deze instellingen geef ik voor foto kwaliteit met gemak een het cijfer 8!
Dan VIDEO:de full HD instelling maakt mooie scherpe films. Nadeel is dat je alleen DIGITAAL kan inzoomen.
Moet zeggen dat het beeld dan toch maar zeer weinig verslechterd.(video krijgt voor mij een dikke 9)
Ook is de AF niet actief tijdens filmen.
Remedie:zoom alvorens de film te starten het ideale beeldformaat in en verplaats de camera zo rustg mogelijk.Daar ik ook de Powershot G11 heb kan ik goed oordelen tussen de beide typen.De hierboven beschreven instelligen bezig ik ook op de G11.
Gemiddeld zijn Canon camera`s wat gevoelig voor highlight clipping.( geen of weinig details in heldere delen).De ton-en kussenvormige vertekening zijn bij deze 115HS zelfs een fractie beter dan bij
de G11!.Chromatische abberatie is minimaal.
De bedieningsknopjes zijn helaas wat aan de kleine kant,maar daar kan ik persoonlijk toch vrij goed mee overweg.
Conclusie:deze kleine krachtpatser is zo compact dat hij overal mee naar toe gaat.Past in de kleinste broekzak! Dat is wat ik zocht en aangaande fotokwaliteit en afmetingen voldoet deze 115HS volledig aan mijn verwachtingen.

Jolly66 16-06-2012

Hartelijk bedankt voor deze supertips!
Ik liep tegen een aantal van dezelfde problemen op en de kwaliteit van de foto's is nu veel beter!

vanuem 09-10-2011

Hoi Frans ik heb voor kort ook de ixus 115HS gekocht en ik gebruik jouw instellingen ook en hij maakt werkelijk waar goede foto's.
Maar nu is mijn vraag gebruik je ook deze instellingen voor in het donker of heb je daar andere instellingen voor?
Ik krijg namelijk in het donker geen scherpe foto's.
misschien dat je andere instellingen gebruikt.

mvg.Rob

Cruz 12-07-2011

Ik heb na beetje rondkijken deze Ixus 115HS Blue ook gekocht. Ik had hiervoor al een Ixus 75 uit 2007 maar die is overleden 2 maanden geleden nadat die van de keukentafel viel. Zodoende kwam ik uit op deze 115HS.

1e indruk mooie scherpe foto's. Gewoon lekker point and shoot. Het HS systeem is ook wel aardig. Er zit ook een functie in dat je zonder statief mooie foto's kunt maken in het donker van niet bewegende beelden.
Maar toch zijn die avond/nacht foto's niet heel scherp met die functie.

Wat mij wel opvalt is dat deze camera echt supersnel is, hij start supersnel op en kan ook een hele serie supersnel achterelkaar filmen. Er zit ook een filmdagboek functie daar wordt bij elke foto ook nog eens 4 sec gefilmd, einde van de dag of reeks foto's maakt de camera van alle geschoten foto's een korte film. Erg grappig!!

Wel 1 tip koop een SDHC 8GB met zeker klasse 10 snelheid!!!

Nadelen van deze camera.. eigenlijk niet maar als ik er toch 1 moet opnoemen zijn het scrollen door menu's vind ik persoonlijk niet echt fijn door de kleine knopjes maar ach alles went.. En het snel deleten van een foto.. er zit geen snel toets. Maar nogmaals dit zijn niet echt grove nadelen voor de prijs heb je echt een toppertje hoor! Lekker compact!

Niet twijfelen maar gewoon kopen. €150 is die zeker waard!

Karim1 09-07-2011

Ik heb hem 2 dagen, gekeken naar de prijs/kwaliteit verhouding is het een goed toestel. Maakt scherpe foto,s en bediening weinig knopjes. Ben er tevreden mee. Zeker een aanrader als je niet teveel wil uitgeven.

helena_c 21-05-2011

Ik kan goed foto's nemen bij weinig licht, je kan dit ergens instellen de iso waarde.

Heb geen vergelijking met een andere canon,had eerst een ander merk camera.

Deze ziet er goed uit, goed te bedienen,heb hem te kort om op duurzaamheid te beoordelen.

12Sander 04-04-2011

Kwaliteit: camera maakt mooie foto's en de zoom werkt naar behoren
Mogelijkheden: Zitten veel mogelijkheden op die leuk zijn, zoals de smart foto, wlke foto's maakt als de mensen lachen en diverse instellingen die de foto's automatisch bewerken naar zwart / wit of met 1 kleureffect.
Gebruiksgemak: Hoe minder knopjes hoe beter. Alleen de knopjes om door de foto's heen te lopen om ze te bekijken zit net iets t diep verzonden.
Vormgeving: Goed zonder poes pas
Degelijkheid: pas kort in bezit, dus kan ik nog niet veel over zeggen, maar de camera oogt stevig.